torsdag, maj 17, 2007

Birgitta Stenberg, en absolut favorit och föregångare

I senaste numret av Damernas Värld intervjuas Birgitta Stenberg om att välja sin egen väg. Jag har sedan mina tonår funnit en befrielse och bekräftelse i Birgitta Stenbergs böcker. En som jag, innan mig. Och jag är Birgitta ett innerligt tack skyldig för att hon så modigt banat väg, för min ljusa lust.

Om att välja i DVs artikel:

"När Birgitta Stenberg inte vet vad hon vill eller tvingas välja mellan två onda ting har hon hittat en effektiv metod, hon singlar slant.
-När myntet är i luften vet man alltid vad man vill, det är liksom ingen tvekan."

"Man måste ta plats, stå på sig och inse att det inte är så farligt. Det finns mängder av underbara böcker som är oskrivna endast på grund av rädsla för vad mamma ska säga. Kvinnor ska sluta bry sig om vad andra tycker, säger hon."

DV skriver: "Till oss som har svårare att göra avgörande val ger Birgitta rådet att lyssna innåt, försöka reparera när det går fel men också inse att livet inte är en dans på rosor, vi ska lära oss något också"

Vidare står det i artikeln:

"Idag lever hon som särbo tillsammans med ett par och menar att främsta fördelen är att man lättare kan behålla ett sunt utanförperspektiv på sina konflikter när man är tre.
-Vår värld är inte mogen för trekanter ännu men jag är förargad över att jag inte valde att leva så här tidigare, säger hon."

Birgitta Stenberg är lika klok som vacker. Det vill jag med vara.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk, ännu en källa till visdom som har gått mig förbi. Jag kanske borde börja läsa Damernas Värld.

Jag kan inte låta bli att undra om du vackrare än du är klok eller klokare än du är vacker... =)

Anonym sa...

Tack Henrik för dina väldigt varma och vänliga ord. Men du ska inte underskatta modemagasin när det gäller att snappa upp tankar och idéer. Det är vad de är bäst på, att snappa upp. Sedan får man gå vidare själv, men modemagasinen har visat på vad som finns. Särskilt de internationella magasinen är ett utmärkt och lättvindligt sätt att hålla sig a jour och a la mode =)

Anonym sa...

jag tänkt mig mest som vare sig vacker eller klok. Att jag skulle behöva utveckla båda för att komma i Stenberg nivå :)

Anonym sa...

Det låter inte som någon bra förebild om hon får dig att känna dig varken vacker eller klok.

Anonym sa...

Ingen skugga på Birgitta.

Det är inte hon, det är jag själv. Hon har varit min förebild så länge, att hon känns liksom knappt ouppnålig. Det är min föreställning av henne. Hon har varit en stjärna på min himmel sedan innan jag ens hade provat sex med män.

Anonym sa...

Du är vacker! Du är klok!
Och full av skratt och kärlek! Och vilja. Och längtan. Och listan kan göras så lång så det blir fånigt. Så om du vill känna Birgitta överlägsen är det i dina egna tankar (och jo jag vet det är i positivt du menar, men dock! Ibland går man om fast man inte märker det!). Puss!

Anonym sa...

Babbelibona: Tack och puss!