måndag, april 23, 2007

I am a seeker, a poor sinful creature, there is no weaker than I am

Observanta läsare av den här bloggen känner igen de orden. De står alltid högst upp på bloggen. Just nu känner jag mig svagare och mer som en stackare än vanligt, och jag söker, söker mer än vanligt. Jag är trött, svag och liten. Jag tror att en stor del av mig har blivit liten. För snart ett år sedan dog den anhörige som utsatte mig för de sexuella övergreppen när jag var barn.

Sedan jag var mycket liten har jag lärt mig och ägnat mycken kraft åt att undgå övergrepp. Och att härda ut övergrepp. Om jag lärt mig något så är det att även det mest infernaliska tar slut. Jag kan låta vad som helst ske med mig utan att vara med. Det når ändå inte mig, om jag inte vill. Att skydda sig så tar kraft. Jag tror att jag alltid har haft den skölden uppe och mycket få har gått runt, många fler sprungit rakt in i den. Många män som sökt någon som inte vill dem.

Jag har tidvis varit helt oförmögen att mötas eller ta emot kärlek. Jag har inte förstått eller trott på det. Den första gången någon stannade upp och sa att jag var vacker, gick jag in på en toalett och grät. För jag trodde att han drev med mig. Så var det länge om någon tyckte om mig, jag trodde att de skojade på det mest inverterade vis. Jag minns en stackars man som brukade, varje gång han kom till Europa, ta vägen om min stad. Gå på det ställe som jag var ofta på och när jag var där, abonnerade allt och bjöd alla på allt för att få vara nära mig. Jag trodde han drev med mig. Nu förstår jag att ingen skämtar så. Jag inte kunde möta honom, inte ens för att säga att jag inte trodde att han ville mig. Han skrämde mig.

Min självkänsla, självuppfattning och självbild förändrades genom åren. Livet blev lättare. Jag mötte min fd make, vars kärlek gav mig mod att mötas. Mötas både med honom och mig själv. Livet blev ljust. Skölden skymde ibland, men han hade oftast vägen runt den och någon gång sänkte jag min sköld för att släppa in. Inte så ofta som jag nu önskar, men så ofta som jag förmådde.

Nu när den som skölden var emot är död, har jag ingen att pressa min sköld mot, men ändå låg min tyngd på skölden. Så jag föll av friheten. Svårt föll mitt hårda skal. Sprack i bitar. Trillade av. Han som var hotet fanns inte mer. Jag var ensam kvar. Svag.

I mitt vuxna liv kom erotiken märkligt nog att bli den fristad där jag kunde agera i frihet. Tidigt lärde jag mig tantra och slungades runt i rymden samman. Det är som en zon av tillåtet varande och tillit. Om övergreppen lärde mig att vara onåbar, så har erotiken lärt mig att vara sårbar, öppen och närvarande. Det var ibland den enda gången jag lämnade skölden.

Nu har skölden gått itu. Jag har den inte mer och jag är sårbar, svag och sensibel. Skör. Jag är där jag som barn första gången fick låta verklighetens hinna brista för att inte bli nådd. Emellan då och nu. Jag kan fritt välja och det märkliga är att jag valde att vilja en man som inte ville mig.

Nu vet jag inte hur jag ska leva. Jag är som utan hud och ett kärl fyllt brädden av tårar. Om jag blir berörd rinner tårarna över. Jag längtar så efter annat.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint du beskriver det. Det går rysningar genom kroppen på mig, om och om igen.

Egentligen är det ju underbart det du berättar. Nu verkar det ju som om du skulle ha en möjlighet att börja om, ta det på nytt från där det gick fel. Denhär känsligheten och sårbarheten tror jag du skall vara mycket rädd om. Det verkar som om du skulle ha fått ditt lilla barn tillbaka. Du har inte förlorat din förmåga att vara helt närvarande i det erotiska, men fått många fler möjligheter till möten...

Ja, så förstår jag dig. Rätta mig gärna, om jag tar fel. :)

Så din sköld var emot denna enda man - och sprack, när han dog... Det är intressant. Man skulle ha kunnat tänka sig att du skulle ha blivit rädd för alla män... eller möjligen alla mänskor. Så var det kanske också, i någon mån...

Detdär om att gå utanför sig själv - det har jag hört om många gånger i fråga om övergrepp, särskilt på små barn... De blir liksom experter på det. Man kan tänka sig att det rör om väldigt mycket i deras sätt att fungera, psykiskt. Suddiga tankar, du skulle säkert kunna lägga ut dem bättre.

Anonym sa...

Vad bra det låter, bless, att den tunga skölden har gått i bitar! Den har tjänat ut sin roll och nu är det dags att leta efter andra strategier.

Det må hända att du får börja om där du var som barn, men samtidigt är du nu så mycket mer än ett barn. Du är en av de klokaste människor jag känner och jag är övertygad om att du kommer att använda den klokheten i ditt sökande.

Ändå kommer det förstås att bli fel ibland, som när du valde att vilja en man som inte ville dig, men det är ingen fara. Det hör till utforskandets natur att man inte alltid går rätt. Då får man ta ett steg tillbaka och försöka på nytt.

Om tårarna som rinner över så förstår jag att det är jobbigt och opraktiskt och allt det där, men samtidigt kanske du behöver gråta just nu? Låt dem komma, säger jag.

Du är bra bless.

bless sa...

Tack carulmare för de vänliga orden om texten. Jag tror att du har förstått det mesta alldeles utmärkt, minst lika bra som jag förstår det själv i alla fall:)

Jag är väldigt lite rädd för människor på ur en del perspektiv, för att jag fruktade den anhörige så mycket att jag inte hade någon rädsla över till annat. Annat var jag orädd för.

Om det röriga psykiskt, tja, som jag. Man får tillgång till många dimensioner, som ger kreativitet och fantasi och tänk. Men ingen vidare ordning.

Henrik, tack till dig också för dina ord. De är stora och varma.

Tack båda för att ni så träget och troget läser och kommenterar. Det lättar mitt hjärta och skvalpar fram nya tårfloder:)

Anonym sa...

Att det skulle ha sänkt min lust är helt uteslutet, min Han skrattade när jag läste biverkningarna för några år sedan. =) Men nej det kan aldrig vara bra, men ack vad bedrövligt det är! Faktiskt.

Vad gäller din spruckna sköld kommer du lära dig älska den friheten när du orkat sluta vara svag och kanske kommer den när du hittat den som stillar din outhärdliga längtan.

Kram gumman!

"A Peaceful Warrior" sa...

Gripande läsning. Skickar positiva tankar till dig!
Kram, T

Anonym sa...

Kram och tack barbelibona donna:)


Tack och kram T :)

Anonym sa...

Mina tankar går ut till dig. Hoppas du finner den styrka du söker. Kram

Anonym sa...

Tack och kram tillbaka, Fantasia.

loppispoppis sa...

Skölden känner jag igen.

Vilken tur du har som blivit av med den. Hoppas att det går för dig att bygga upp dig lagom fort för att skapa ett skydd om dig. Ditt sköra jag kan bli starkt, det tror jag på. Låt det inte gå för fort bara, risken är att skapa ett nytt skal, som inte är det egentliga du. Låt det ta sin tid. Och var observant på vad du upptäcker är du.

Styrkekramar

bless sa...

Tack loppispoppis, för att du åpåminner mig om risken med att bilda ett nytt skal. Inte allt detta igen. Det får ta tid nu.

Styrkekramar till dig med:)

loppispoppis sa...

Hej bless, jag la en länk från min blogg till din. hoppas det är okej?

bless sa...

det får så klart utmärkt och jag länkar tillbaka:)

loppispoppis sa...

Åh,vad trevligt! Då blir jag så glad! =)